1. Fakta
1.1. Navn på børnehave
1.2. Periode:
1.3. Navne på deltagere i det professionelle læringsfællesskab omkring
projektet
1.4: Navn på læringsprojektet
1.5. Alder
|
1.1:Rudolf Steiner Børnehaven Askelæ
1.2: November 2017-2019
1.3: Al pædagogisk personale i børnehaven
1.4: Fra Jord til Bord
1.5: 3-6 årige børn
|
2. Mål for børnenes læring i projektet
Aktionslæringsforløbet kan indeholde flere af nedenstående
måltyper:
2.1. Konkret pædagogisk mål indenfor et eller flere af de seks
læreplanstemaer (erfaringsbaseret/videnbaseret).
2.2. Børnemiljø – et konkret pædagogisk mål i et børneperspektiv.
|
2.1: “Natur og Naturfænomener”, “Krop og Bevægelse” samt “Sproglig
udvikling”
2.2: Opleve at få større forståelse for, samt respekt for Naturen og
naturens rigdom. Udvide ordforrådet og lære nye begreber.
|
3. Pædagogiske læreplanstemaer
3.1. Pædagogiske læreplanstemaer der er arbejdet med i
aktionslæringsprojektet.
De seks læreplanstemaer er:
Alsidig personlig udvikling
Sociale kompetencer
Sproglig udvikling
Krop og bevægelse
Natur og naturfænomener
Kulturelle udtryksformer og værdier
3.2. Begrundelse af sammenhængen mellem det/de valgte mål og det/de
valgte læreplanstemaer.
|
3.1:
Sproglig udvikling
Krop og bevægelse
Natur og naturfænomener
3.2:
Sproglig udvikling:
børnene skal udvide deres ordforråd og lære begreber knyttet til de
forskellige årstider.
Krop og bevægelse:
Vi vil anvende naturen som mulighed for fysisk udfoldelse. Ved at koble
bevægelse med begreber udvikles børnenes motoriske færdigheder.
Natur og Naturfænomener:
Gennem naturen skal børnene blive følelsesmæssigt og fysisk udviklede,
idet naturen giver rum til aktivitet og udfoldelse på alle årstider. Børnene
skal herigennem få forståelse for årets gang, fauna og flora.
|
4. Opretholdende faktorer og perspektivanalyse
4.1. Beskrivelse af de opretholdende faktorer.
En opretholdende faktor er en faktor, som med stor sandsynlighed bidrager
til den nuværende situation i dagtilbuddet.
4.2. Inddeling af de opretholdende faktorer i de tre perspektiver:
Kontekst, aktør og individ.
Kontekstperspektivet
med fokus på dagtilbuddets lærings- og omsorgsmiljø.
Aktørperspektivet
med fokus på børnenes virkelighedsopfattelser og
mestringsstrategier.
Individperspektivet
med fokus på barnets individuelle forudsætninger, såsom
hjemmeforhold, fysiske, kognitive og psykiske forudsætninger.
|
4.1:
Vi lever i et samfund med fokus på knappe ressourcer og naturens
skrøbelighed, dette forsøges imødekommet med at lære børnene naturens gang og
årstidsfester med fokus på fra jord til bord.
4.2:
Kontekstperspektiv:
Læringskonteksten er indarbejdet som faste dele af hverdagen i
børnehaven.
Aktørperspektivet:
Vi vil gennem de forskellige årstidsrelaterede aktiviteter forsøge
konkretisere begreber som er meget abstrakte for børnene.
Individperspektivet:
Individperspektivet kommer til udtryk i de mange læringsmuligheder der
tilbydes i de forskellige aktiviteter.
|
5.
Aktiviteter/tiltag/ metoder der
iværksættes i læringsmiljøet for at opnå målet/målene
5.1.
Hvordan kan børnene inddrages i at vælge aktiviteter og tiltag, som leder hen
til målet/målene?
5.2. Beskrivelse af de konkrete aktiviteter/tiltag/metoder, som
iværksættes for at nå det/de valgte mål.
De opretholdende faktorer /perspektivanalyser er guidende for valg af
aktiviteter/tiltag/metoder.
|
5.1:
Delagtiggørelse i forberedelse til aktiviteter som skal foregå i
børnehaven. F.eks. årstidsfesterne, i dagligdagen deltages der i
madlavningen, borddækningen, grøntsagskrælning. Vi har her valgt Høst-tiden
som fokus område. Vi skaber genkendelighed i hverdagen, så børnene i højere
grad kan være med til at udvikle og udvælge aktiviteterne.
5.2:
Høsttiden:
-Sanglege som har tema omkring høsten, de forskellige redskaber, aktører,
brugen af redskaber, det færdige produkt, hertil fagter således at børnen
både erfarer høstbegreber ved sang, syn og bevægelse. herved stimuleres den
sproglige forståelse og ordforrådet udvides.
eks: husbonden sender Lasse ud.
-Daglige eventyr nærer forestillingsevnen og fantasi. Her præsenteres
igen høst-tidens begrebsverden. Eventyrene er præget af gentagelser i selve
historien (folkeeventyr) og genkendelighed hvor samme historie fortælles i
gennem en periode. Børne efterligner i den frie leg ordret det de har hørt i
eventyret, i en ny sammenhæng. Herved stimuleres børnenes sproglige
udvikling.
eks: Koen klara. “måske kan Koen Klara Brøle hvis den spiser Bær,
Blomster eller Blade”
-Besøg ved bondemand Per - høsttur. Her opleves gården, høstes korn med
le og samlen i neg. Undervejs synges de høstsange, som er øvet i børnehaven
forinden. Herved styrkes ord-forståelsen.
F.eks synges sang om at høste med le mens vi høster med le “vil du vide
hvordan bonden…”
-Forberedelse til høstfesten:
Der laves yderligere små neg, tærskes, pustes agner væk (af vinden),
kornene males ved håndkraft, der kærnes smør (i små glas med fløde), og bages
brød, der pyntes op i børnehaven med hyben og rønnebør på snor og kornkrans.
Børnene deltager i fællesskab omkring forberedelserne -store som små.
Høsttiden munder ud i en høstfest for børnene. De kommer udklædte som
bønder og medbringer hver en grøntsag eller frugt, som indgår i det særlige
høst-eventyret. kulmineringen af det lærde i perioden. Efter evne og lyst
hjælper børnene med til at dække bord og pynte op. Alle grøntsagerne bliver
brugt som gestalter i et folkeeventyr og bliver sidenhen spist de
efterfølgende dage. Herved illustreres naturens mangfoldighed.
|
6. Forældre- og børnedeltagelse
6.1. Hvordan er forældrene aktive deltagere i at nå målet/målene?
6.2. Hvordan synliggøres
målet/målene for børnegruppen, så børnene motiveres og engageres i at nå
målet/målene?
|
6.1:
Forældrene orienteres gennem skriftligt og mundligt om høst-forløbet,
deltager i besøg hos bondemand Per. Hjælper barnet med udklædning og til at
grøntsag/frugt til høstfesten.
6.2:
Gennem samtale under høstfesten og forberedelserne hertil om hele
processen fra “jord til bord”.
|
7. Justering af de valgte aktiviteter/tiltag/ metoder, så alle børn er aktive deltagere i
inkluderende børnefællesskaber?
7.1. Hvordan justeres de valgte aktiviteter/tiltag/metoder, så alle børn
er aktive deltagere i inkluderende børnefællesskaber?
|
7.1:
Barnets reaktioner italesættes og der findes alternative måder for barnet
at engagere sig i samme aktivitet som resten af børneflokken.
feks. istedet for at kærne smør så ser man på, måske med en voksen.
De voksne er efterlignelsesværdige i deres væren omkring børnene.
|
8. Teoretisk/
forskningsmæssigt grundlag for de valgte
aktiviteter/tiltag/ metoder
8.1. Pædagogisk/teoretisk/
forskningsmæssigt grundlag for de valgte aktiviteter/tiltag/metoder.
|
8.1:
Rudolf Steiner Pædagogikkens grundprincipper.
Inger Brochmann: Årstidsfester med leg og sang
|
9.
Tegn på børnenes læring - evalueringsplan
9.1. Hvilke
tegn på børns læring er der fokus på i aktionslæringsperioden?
Målet/målene
for børns læring (Boks 2) er guidende for, hvilke tegn der er fokus på.
9.2. Hvem har fokus på at se efter tegn på børns læring og hvornår ses
der efter tegn på børns læring?
9.3. Hvordan indsamles/systematiseres/
dokumenteres tegnene på børns læring i aktionslæringsperioden?
Her kan eventuelt benyttes videoobservationer, noter, spørgeskema,
interviews, fotos.
9.4: Hvordan inddrages børnene i at se efter tegn på egen læring – synlig
læring?
|
9.1:
Der observeres om børnene benytter sange, fagter, bevægelsesmønstre i den
frie leg og i samtale med hinanden.
9.2:
Børnehavens pædagoger ser på ovenstående tegn under samling (f.eks. under
måltider) og i den frie leg.
9.3:
Der laves beretning om forløbet til bestyrelsen, samt på forældremøder.
Herudover tages der ifm. bondemands-turen billeder af børnene i forskellige
høst relaterede aktiviteter.
9.4:
Beskæftigelse i aktiviteten.
Eks: et barn der har malet meget mel med mel-møllen anerkendes heri.
De store børn hjælper de små børn i børnehaven med aktiviteter som at
male mel.
|
10. Opsamling af tegn på børnenes læring -
evalueringsresultat
10.1. Opsamling - Hvilke tegn på læring træder frem? (jævnfør 9.1 og 9.2)
Ses der en progression i børns læring i projektperioden?
10.2. Hvordan synliggøres opsamlingen/evalueringsresultatet for børn og
forældre?
10.3. Hvordan fungerede de valgte aktiviteter/tiltag/metoder i forhold
til at nå målet/målene?
|
10.1:
Løbende og ved afslutning af årstidsfesten sker evaluering af forløbet på
personale møder. Der observeres om børnene benytter sange, fagter,
bevægelsesmønstre i den frie leg og i samtale med hinanden.
10.2:
Mundtlig overlevering ved afhentning.
Forældrene inviteres til at se høst-festeventyrs opstilling og
høstfest-bordet og udsmykningen i børnehaven.
10.3:
Tiltagene virkede efter hensigten ved at give børnene et bedre sprog,
større kropsforståelse og en indsigt naturens fænomener.
|
Billeddokumentation
|